• Ilmakuva Raahen satama-alueelta.

Satama

Raahen satama on Suomen kolmanneksi vilkkain ja yksi Euroopan pohjoisimmista merisatamista. Satamalla on keskeinen rooli puhtaan energian tuotannon kasvattamisessa, ja investoinnit palvelevat koko alueen teollisuutta ja elinvoimaa.

Satamassa käy vuosittain noin 600 laivaa ja ympärivuotinen liikenne on jatkunut yli 40 vuoden ajan. Raahesta on hyvät merikuljetusyhteydet Euroopan sydänalueille, Englantiin ja Välimerelle. Yhteyksiä on säännöllisesti mm. Antwerpeniin, Vejleen, Hulliin, Szczeciniin, Pasajesiin ja Ravennaan.

Maineikas merenkäynnin historia ulottuu vuosisatojen taakse, sillä Raahe on ollut merkittävä kauppapaikka 1700-luvulta lähtien ja Suomen suurin laivanvarustajakaupunki.

Raahen vihreä satama

Raahen satama on Suomen kolmanneksi vilkkain noin 6 miljoonan tonnin vuotuisella ulkomaan tavaraliikenteen volyymilla ja yksi Euroopan pohjoisimmista merisatamista. Sataman tulevat investoinnit palvelevat paikallista ja alueellista teollisuutta, ja niillä on suuri arvo vihreän siirtymän edistämisessä tarjoamalla modernin toimintaympäristön strategisella sijainnilla merituulivoiman, vihreän vetytalouden ja niihin liittyvien arvoketjujen kannalta.

Raahen satama koostuu kolmesta ympärivuotisesti toimivasta satamasta: Lapaluodon satamasta, Syväsatamasta ja SSAB:n teollisuussatamasta. Teollisuussatama on tarkoitettu ainoastaan teräsyhtiö SSAB:n toimintaa varten. Tällä hetkellä satamassa on kahdeksan katettua varastohallia, joiden kokonaispinta-ala on noin 30 000 m2, ja noin 30 hehtaaria ulkovarastointialueita. Raahen satamassa voidaan käsitellä monenlaisia rahtityyppejä, kuten kuivaa irtolastia ja laajoja projektikuljetuksia kuten tuulivoimaloiden komponentteja.

Suomen merialueilla on huomattava tuulivoiman tuotantopotentiaali, joka on merkittävä myös kansallisten kestävän energian tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Raahen satamalla on keskeinen rooli tuulivoimatuotannon kasvattamisessa. Merituulivoimakapasiteetti Raahen alueella on jopa 23 GW (1500 turbiinia). Alueella jo julkistettuihin uusiin maalla ja merellä toteutettaviin hankkeisiin sisältyy noin 5,8 GW:n (500 turbiinia) kapasiteetti. Toimivaan satamainfrastruktuuriin liittyvät ennakoivat ja oikea-aikaiset investoinnit ovat välttämättömiä tuulivoimatuotannon rakentamisen ja toiminnan mahdollistamiseksi.

SSAB:n Raahen terästehdas on tärkein sataman käyttäjä. SSAB aikoo muuttaa tuotantonsa fossiilivapaaksi noin vuoteen 2030 mennessä. Suunnitelmissa on muuttaa Raahen tehdas uudeksi kustannustehokkaaksi minisulatoksi, jossa on valokaariuunit, integroitu valssaus ja jatkojalostus. Uusi tuotantolaitos edellyttää myös uusia tiloja satamassa, kuten uutta 10 000 dwt:n aluksille tarkoitettua all-weather-terminaalia (AWT) ja SSAB:n terästuotteiden terminaaleja.

Sataman vuosikymmenen loppuun mennessä suunnitellut kokonaisinvestoinnit ovat yhteisarvoltaan noin 200 miljoonaa euroa.

Raahen Sataman esittely (2:13 min.). Video: Raahen Satama. Katso video suurikokoisena uudessa ikkunassa.
energy_savings_leaf

Puhdas energia

Raahen seutu on yksi koko Suomen suurimmista vihreän energian keskittymistä.

add_location_alt

Kasvava satama

Raahen satama-alueella uutta tilaa 20 hehtaaria.

person_pin

Yhteystiedot

Laaja verkosto ja valmiit kontaktit sujuvan etenemisen varmistamiseksi.